Merkloos medicijn: goed en goedkoper – Doornse Apotheek – Doorn

Doornse Apotheek

Doornse Apotheek

Zonnehuis 5 3941 RB Doorn Tel:0343-412300

Zorgmailadres voor voorschrijvers: doornseapotheek@zorgmail.nl

Welkom op de website van de Doornse Apotheek

VERHUIZING DOORNSE APOTHEEK:
De Doornse Apotheek is op 7 november 2022 verhuisd naar het Zonnehuis.
De locatie op de Kampweg blijft bestaan als servicepunt waar u medicijnen enkele werkdagen nadat u ze besteld heeft kunt afhalen. Klik hier voor meer informatie
Het servicepunt heeft andere openingstijden dan onze apotheek in het Zonnehuis:
Het servicepunt is geopend van 8.30-13.00 uur en van 14.00-17.00 uur.

WACHTTIJDEN:
Na ongeveer 16 uur is het vaak veel drukker dan op andere momenten van de dag. Houd hier s.v.p. rekening mee bij uw bezoek aan de apotheek. In het servicepunt is het tussen 14 en 15 uur het drukste.

VRAGEN STELLEN OF MEDICIJNEN BESTELLEN:
Stel uw vragen zoveel mogelijk via de menu optie "VRAGEN"!
Wij willen onze telefoonlijn zoveel mogelijk vrij houden voor diegenen die niet de mogelijkheid hebben om hun bestelling via internet te doen of hun vragen via de website te stellen. Deze vragen worden dagelijks verwerkt.
Let op met het versturen van privacygevoelige informatie; onze mailomgeving is beveiligd maar die van u waarschijnlijk niet. Gebruik daarom de menu optie "vragen" in plaats van zelf een mail te sturen.
Bestellingen van medicijnen kunt u ook via "vragen" doen, maar wij raden u aan om uw dossier te laten koppelen en de bestelling via app of website te doen.
Afhalen van medicijnen: zodra uw medicijnen voor u klaar liggen krijgt u automatisch een afhaalbericht indien uw 06 nummer of mailadres bij ons bekend is. Dit geldt zowel voor medicijnen die binnen aan de balie worden gehaald als voor medicijnen die in de afhaalautomaat worden gedaan. Wij raden daarom aan om pas naar de apotheek te komen nadat u een afhaalbericht hebt ontvangen.

AFHAALAUTOMAAT:
Via onze 24-uurs automaat kunt u buiten onze openingstijden uw medicijnen ophalen.
De automaat is de ideale manier om uw herhaalmedicatie veilig op te halen zonder persoonlijk contact en zonder in de wachtruimte tussen meerdere mensen te hoeven staan. U kunt zich online aanmelden door de link hierboven te volgen.

 

Merkloos medicijn: goed en goedkoper

Krijgt u bij de apotheek een ander doosje mee? Misschien is uw oude (merk)medicijn vervangen door een merkloos medicijn. Even goed, en goedkoper.

De fabrikant die een medicijn ‘uitvindt’ en ontwikkelt, heeft meestal ongeveer tien jaar het alleenrecht om dit medicijn te maken en verkopen. Dit alleenrecht heet ook wel ‘patent’. Tijdens deze periode kan de fabrikant de ontwikkelkosten terugverdienen. Het medicijn is dan in de handel onder de merknaam en wordt ook wel spécialité genoemd.

Als het patent is verlopen, mogen andere fabrikanten het medicijn ook maken. Zij kunnen het merkloze (ook wel: generieke) medicijn tegen een minder dure prijs aanbieden, omdat ze minder geld uit te hoeven geven aan onderzoek en ontwikkeling.

Omdat merkloze medicijnen minder duur zijn, stimuleren de overheid, zorgverzekeraars en apothekers het gebruik ervan.

Overheid controleert of merkloos medicijn net zo goed werkt

De overheid controleert of het merkloze medicijn net zo goed werkt als het origineel. En of het aan dezelfde eisen voldoet. Pas dan mogen patiënten het gebruiken.

De werkzame stof van een merkloos – generiek – medicijn is dezelfde als die van het merkmedicijn. Er kunnen wel andere hulpstoffen in zitten, zoals tarwezetmeel in plaats van maiszetmeel. Daar merkt de patiënt meestal niets van. In zeldzame gevallen kan een allergie of ernstige overgevoeligheid aanleiding zijn om een ander middel te gaan gebruiken. Hierover overlegt de apotheker altijd met de huisarts.

Een merkloos medicijn krijgt meestal de naam van de werkzame stof. Een voorbeeld: de werkzame stof in maagzuurremmer Nexium is esomeprazol. De merkloze variant van Nexium heet esomeprazol.

De merkloze varianten werken dus net zoals het origineel, maar zijn veel minder duur. Het voordeel is ook voor de patiënt: als de kosten binnen het eigen risico vallen, betaalt de patiënt minder.

Meestal bepaalt uw zorgverzekeraar welk medicijn u meekrijgt bij de apotheek. Dit noemen we het ‘preferente’ of voorkeursmedicijn. Meestal is het voorkeursmedicijn dat u meekrijgt bij uw apotheek merkloos. Ook als de arts de naam van het merkmedicijn op het recept heeft gezet. Uw apotheker beoordeelt altijd of het medicijn dat u meekrijgt – merk of merkloos – verantwoord is voor u, en overlegt zo nodig met uw arts.

De verzekeraar heeft over het voorkeursmedicijn afspraken gemaakt met de fabrikant. Andere merken worden niet (geheel) vergoed. Behalve wanneer het gebruik van het voorkeursmedicijn voor u niet medisch verantwoord is. Dit is bijvoorbeeld het geval als u allergisch bent voor een van de hulpstoffen.

Welk medicijn is aangewezen als voorkeursmiddel, verschilt per zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar kan na verloop van tijd ook van voorkeursmedicijn wisselen.

In sommige gevallen bepaalt uw apotheek welk merk u krijgt. Dit is bijvoorbeeld het geval als een medicijn niet onder het preferentiebeleid van de zorgverzekeraar valt. Er zijn ook enkele zorgverzekeraars die geen preferentiebeleid hebben.

Zelf kiezen voor merkmedicijn

Staat u erop toch het merkmedicijn te blijven gebruiken? Dat kan. Dit wordt echter alleen vergoed door uw zorgverzekeraar als er een duidelijke medische noodzaak is. Soms is het nodig hiervoor schriftelijk toestemming te krijgen van de zorgverzekeraar.

Als het merkmedicijn niet medisch noodzakelijk is, zal het niet worden vergoed. U moet het medicijn en de bijbehorende zorg dan zelf betalen.

Heeft u problemen met het gebruik van uw (merkloze) medicijn, of last van bijwerkingen? Overleg dan met uw apotheker of arts. Samen met u zoeken zij naar een oplossing.

Bron: apotheek.nl