Begeleidingsgesprek bij een nieuw medicijn – Doornse Apotheek – Doorn

Doornse Apotheek

Doornse Apotheek

Kampweg 39 3941 HD Doorn Tel:0343-412300

Welkom op de website van de Doornse Apotheek

LOCATIE APOTHEEK
Per 15 april 2024 verhuist de Doornse Apotheek weer terug naar de oude locatie op Kampweg 39.

Sinds dat de apotheek was verhuisd naar de nieuwe locatie in het Zonnehuis kregen we vaak klachten over het gebrek aan ruimte daar, het gebrek aan privacy wat daardoor ontstond en de te kleine wachtruimte met te weinig zitplaatsen waardoor men soms op de gang moest wachten. Deze klachten zagen wij ook bevestigd in het klanttevredenheidsonderzoek dat we in december 2023 hadden gehouden. De voordelen van de locatie in het Zonnehuis (o.a. de nabijheid van huisartsen wat samenwerking en overleg veel eenvoudiger maakte) wegen niet op tegen de genoemde nadelen die veel van onze patiënten hebben ervaren. Helaas is het ons niet gelukt om meer ruimte te realiseren in het Zonnehuis. Om deze reden hebben we besloten tot deze stap.

MEDICIJNEN BESTELLEN OF EEN VRAAG STELLEN ZONDER INLOGGEN:
Dit gaat via de menu optie "VRAGEN"

SERVICEPUNT DOORNSE APOTHEEK:
In ons servicepunt in het Zonnehuis kunt u alleen medicijnen afhalen, wij verwerken daar geen recepten meer.
Hier kunt u medicijnen enkele werkdagen nadat u ze besteld heeft afhalen. Klik hier voor meer informatie
Het servicepunt heeft andere openingstijden dan onze apotheek op de Kampweg:
Het servicepunt is op werkdagen geopend van 14.00-17.00 uur.

WACHTTIJDEN:
Na ongeveer 16 uur is het vaak veel drukker dan op andere momenten van de dag. Houd hier s.v.p. rekening mee bij uw bezoek aan de apotheek. In het servicepunt is het tussen 14 en 15 uur het drukste.
DOOR TEKORTEN AAN MEDICIJNEN EN PERSONEEL LUKT HET ONS HELAAS NIET ALTIJD OM MEDICATIE BINNEN 2 WERKDAGEN KLAAR TE LEGGEN. VRAAG UW MEDICATIE DAAROM RUIM OP TIJD AAN!

AFHAALAUTOMAAT:
Via onze 24-uurs automaat kunt u buiten onze openingstijden uw medicijnen ophalen.
De automaat is de ideale manier om uw herhaalmedicatie veilig op te halen zonder persoonlijk contact en zonder in de wachtruimte tussen meerdere mensen te hoeven staan. U kunt zich online aanmelden door de link hierboven te volgen.

 

Begeleidingsgesprek bij een nieuw medicijn

Krijgt u een medicijn voor de eerste keer mee van de apotheek? Dan krijgt u aan de balie uitleg over uw medicijn. Door dit begeleidingsgesprek kunt u veilig en bewust uw nieuwe medicijn gebruiken.

Elke patiënt is anders. Dus medicijngebruik is maatwerk. De apotheekmedewerker checkt of uw medicijn bij u past, of de dosering klopt, of er geen wisselwerkingen optreden met uw andere medicijnen. Dan legt de apotheekmedewerker uit hoe u het medicijn goed kunt gebruiken. Voor veilig medicijngebruik is het begeleidingsgesprek van levensbelang.

Onderdeel van de zorg die de apotheker verleent als u voor het eerst een medicijn meekrijgt, is een begeleidingsgesprek. U krijgt dit adviesgesprek ook als u een medicijn wel eerder gebruikte, maar de laatste keer meer dan 1 jaar geleden is. Officieel heet dit ‘Terhandstelling en begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel’. U kunt het onder die naam terugvinden op het declaratieoverzicht van uw zorgverzekeraar.

Is het gesprek verplicht?

Ja, van apothekers en apotheekmedewerkers wordt verwacht dat ze een begeleidingsgesprek voeren. Anders mogen ze het medicijn in principe niet meegeven.

Inhoud begeleidingsgesprek

In het begeleidingsgesprek bespreekt de apotheekmedewerker met u wat u van uw medicijn kunt verwachten. Hij of zij vertelt iets over:

  • De werking van het medicijn;
  • Hoe het medicijn moet worden gebruikt en de dosering;
  • Mogelijke bijwerkingen;
  • Meer eetlust.
  • Eventuele andere bijzonderheden, adviezen of waarschuwingen;
  • Eventuele wisselwerkingen met andere medicijnen die u gebruikt.

Op de rekening van uw zorgverzekeraar ziet u:

  • De kosten van het medicijn zelf;
  • De kosten voor de apotheekzorg (Terhandstelling en begeleidingsgesprek nieuw medicijn).

De precieze kosten verschillen per verzekeraar en vallen meestal onder uw eigen risico. Neem voor vragen over de kosten contact op met de klantenservice van uw zorgverzekeraar.

Het maakt niet uit of u dure of goedkope medicijnen krijgt. De apotheker ontvangt een vast bedrag. Niet voor de pillen. Maar voor de zorg die hij levert. Zo krijgt u onafhankelijk advies.

Bron: apotheek.nl