Begeleidingsgesprek bij een nieuw medicijn – Doornse Apotheek – Doorn

Doornse Apotheek

Doornse Apotheek

Kampweg 39 3941 HD Doorn Tel:0343-412300 Fax:0343-420059

Welkom op de website van de Doornse Apotheek

AANGEPASTE OPENINGSTIJDEN:
Wij zijn tijdelijk van 12.30 - 13.30  uur gesloten. Dit biedt ons de mogelijkheid om de receptenstroom bij te werken en te lunchen zodat we om 13.30 uur weer voor u klaarstaan.
Ook komt tijdens de zomervakantieperiode (18-7 t/m 30-8) onze dinsdagavond openstelling te vervallen. Wij sluiten in deze periode dus alle werkdagen om 17.30 uur.

WACHTTIJDEN:
Direct na de lunch is het vaak veel drukker dan op andere momenten van de dag. Houd hier s.v.p. rekening mee bij uw bezoek aan de apotheek.

VRAGEN STELLEN OF MEDICIJNEN BESTELLEN:
Stel uw vragen zoveel mogelijk via de menu optie "VRAGEN"!
Wij willen onze telefoonlijn zoveel mogelijk vrij houden voor diegenen die niet de mogelijkheid hebben om hun bestelling via internet te doen of hun vragen via de website te stellen. Deze vragen worden dagelijks verwerkt.
Let op met het versturen van privacygevoelige informatie; onze mailomgeving is beveiligd maar die van u waarschijnlijk niet. Gebruik daarom de menu optie "vragen" in plaats van zelf een mail te sturen.
Bestellingen van medicijnen kunt u ook via "vragen" doen, maar wij raden u aan om uw dossier te laten koppelen en de bestelling via app of website te doen.

CORONA:
Klik hier voor onze maatregelen in verband met het coronavirus.
Wij verkopen geen mondkapjes.
Lees hier waarom niet.

AFHAALAUTOMAAT:
Via onze 24-uurs automaat kunt u buiten onze openingstijden uw medicijnen ophalen.
In de "1,5 meter maatschappij" is de automaat natuurlijk de ideale manier om uw herhaalmedicatie veilig op te halen zonder persoonlijk contact en zonder in de wachtruimte tussen meerdere mensen te staan. U kunt zich online aanmelden door de link hierboven te volgen.

 

Begeleidingsgesprek bij een nieuw medicijn

Krijgt u een medicijn voor de eerste keer mee van de apotheek? Dan krijgt u aan de balie uitleg over uw medicijn. Door dit begeleidingsgesprek kunt u veilig en bewust uw nieuwe medicijn gebruiken.

Elke patiënt is anders. Dus medicijngebruik is maatwerk. De apotheekmedewerker checkt of uw medicijn bij u past, of de dosering klopt, of er geen wisselwerkingen optreden met uw andere medicijnen. Dan legt de apotheekmedewerker uit hoe u het medicijn goed kunt gebruiken. Voor veilig medicijngebruik is het begeleidingsgesprek van levensbelang.

Onderdeel van de zorg die de apotheker verleent als u voor het eerst een medicijn meekrijgt, is een begeleidingsgesprek. U krijgt dit adviesgesprek ook als u een medicijn wel eerder gebruikte, maar de laatste keer meer dan 1 jaar geleden is. Officieel heet dit ‘Terhandstelling en begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel’. U kunt het onder die naam terugvinden op het declaratieoverzicht van uw zorgverzekeraar.

Is het gesprek verplicht?

Ja, van apothekers en apotheekmedewerkers wordt verwacht dat ze een begeleidingsgesprek voeren. Anders mogen ze het medicijn in principe niet meegeven.

Inhoud begeleidingsgesprek

In het begeleidingsgesprek bespreekt de apotheekmedewerker met u wat u van uw medicijn kunt verwachten. Hij of zij vertelt iets over:

  • De werking van het medicijn;
  • Hoe het medicijn moet worden gebruikt en de dosering;
  • Mogelijke bijwerkingen;
  • Meer eetlust.
  • Eventuele andere bijzonderheden, adviezen of waarschuwingen;
  • Eventuele wisselwerkingen met andere medicijnen die u gebruikt.

Op de rekening van uw zorgverzekeraar ziet u:

  • De kosten van het medicijn zelf;
  • De kosten voor de apotheekzorg (Terhandstelling en begeleidingsgesprek nieuw medicijn).

De precieze kosten verschillen per verzekeraar en vallen meestal onder uw eigen risico. Neem voor vragen over de kosten contact op met de klantenservice van uw zorgverzekeraar.

Het maakt niet uit of u dure of goedkope medicijnen krijgt. De apotheker ontvangt een vast bedrag. Niet voor de pillen. Maar voor de zorg die hij levert. Zo krijgt u onafhankelijk advies.

Bron: apotheek.nl